Multimedia Newsroom
Images & footage available to download at no charge. They may not be sold or transferred to a third party or used for commercial purpose. Caution: our footage can be distressing.

03-05-2018 | Latest News , Middle East

آی سی آر سی: کارمندان صحی هر هفته مورد حمله قرار میگیرند

از زمان تصویب قطعنامه دو سال قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مصوونیت مراکز و کارمندان مراقبت های صحی، هر هفته یک واقعه خشونتبار بر ضد آنها صورت گرفته است.

مردان مسلح همین هفته بالای یک شفاخانه ای که تیم جراحی کمیته بین المللی صلیب سرخ در آن فعالیت میکند در جمهوری افریقای مرکزی حمله نمودند، مریضان، کارمندان صحی و رضاکاران صلیب سرخ را تهدید کردند. یک امبولانس نیز در جاده توقف داده شده و تهدید شده است.

قطعنامه شورای امنیت ملل متحد با حمایت نهایت زیاد تصویب گردیده و نشان دهنده اینست که تمام کشور های جهان به این باور اند که مردم مخصوصا در ساحات جنگ باید به مراقبت های صحی به صورت مصوون دسترسی داشته باشند. بدبختانه، از ماه می ۲۰۱۶ تا حال، آی سی آر سی تنها در ۱۶ کشور جهان ۱۲۰۰ واقعه خشونت علیه مراکز و کارمندان صحی را ثبت نموده است.

در افغانستان به عنوان مثال، استفاده از مراکز صحی توسط حاملین اسلحه و حملات بالای کارمندان صحی بشمول تهدید، اختطاف و کشتار کارمندان صحی و همچنان تخریب و بستن مراکز صحی دسترسی هزاران تن را به مراقبت های صحی محدود نموده است.

رییس عمومی آی سی آر سی پیتر ماریر میگوید، "حملات بالای مراکز و کارمندان صحی فاجعه یی است که دو پهلو دارد. نخست اینکه، مریضان و کارمندان صحی را مجروح یا مصدوم میسازد. اما این کار در عین حال تعداد زیاد مردم را از بدست آوردن خدمات صحی محروم میسازد و امید به بهبود مردم نیازمند را از بین میبرد".

تصویب قطعنامه شماره ۲۲۸۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۳ می ۲۰۱۶ گام نیرومندی جهت جلوگیری از حملات بالای مراقبت های صحی بود، اما تعهد جلوگیری و کاهش خشونت بر ضد آنها باید در عمل نیز دنبال گردد.

آی سی آر سی خواستار عملی شدن نکات ذیل در ساحات منازعه است:

۱.نیرو های مسلح باید از حمله بالای افراد و ساختار های ملکی بشمول مراکز، کارمندان و وسایط صحی خودداری نمایند.

۲. برداشتن تمام موانع که از فراهم ساختن مواد عاجل طبی و تخلیه افراد مریض و مجروح جلوگیری میکند.

۳. تحقیق در موارد خشونت علیه مراقبت های صحی و جوابگویی در مورد حملاتی که حقوق بین المللی بشردوستانه را نقض میکند. 

تخریب ساختار ها و قطع خدمات صحی مخصوصا در منازعات مسلحانه شرق میانه آزار دهنده است. بیش از نیمی از شفاخانه های عامه و مراکز مراقبت های صحی در سوریه یا بسته و یا هم قسما فعالیت میکنند. یک تعداد این مراکز در حملات هوایی بمباردمان شده اند. از تهیه مواد طبی و تخلیه مجروحین و مریضان در بعضی ساحات کشور به صورت مداوم جلوگیری بعمل آمده است.

تخریب ساختار های ملکی در ساحات که در منازعات اخیر در عراق متاثر شده اند بیش از حد بوده است. در منطقه صلاح الدین بیش از یک سوم مراکز صحی یا خسارمند گردیده و یا از بین برده شده اند. در یمن، فقط ۴۵٪ ساختار های صحی در ختم سال ۲۰۱۷ فعال بودند و بیشتر آنها مواد طبی نداشتند.

ماریر میافزاید، "حتی جنگ ها محدودیت دارند. از افراد مجروح و مریض باید در هر نوع شرایط حمایت به عمل آید. خشونت های که آنها را از دسترسی به مراقبت های صحی محروم میسازد نقض حقوق بین المللی بشردوستانه است و سرانجام کم توجهی ما را به مسایل بشری نشان میدهد".  

بیشتر بخوانید: www.healthcareindanger.org

جهت معلومات بیشتر:

اندریا کتاپریتا ( به زبان های انگلیسی، اسپانیوی و پرتگالی) آی سی آرسی، کابل شماره تیلفون +93 (0) 729140510

سیاووش کهزاد ( به زبان های دری و پشتو)، آی سی آرسی کابل شماره تیلفون: +93 (0) 703486085

 

More Related News